Hengerfejes az autóm ! - GYIK
A legtöbb autó motorját a rendszeres karbantartás ellenére időről időre javítani kell. Az egyik legkönnyebben meghibásodó főegység a hengerfej, amelyet ha megsérül, annál veszélyesebbnek bizonyulhat, minél tovább nem javítják.
|
Honnan tudom, ha hengerfejes az autóm?
Gyenge motor
A hengerfej felelős a motor hengereiben lévő égési folyamatok irányításáért, vagyis ha itt probléma van, a motor hatásfoka és teljesítménye csökken. Ez megnyilvánulhat alacsonyabb futásteljesítményben, a gyenge gyorsulásban és a meredek emelkedőkön történő nehéz feljutásban. Ez leggyakrabban a repedt hengerfej első jelei között szerepel, és általában javítható, ha a korai szakaszában elkapják.
Olaj szivárgás
A motorolaj felelős a motor mechanikus részeinek kenéséért, beleértve a hengerfejet is. A megrepedt hengerfej miatt ez szivároghat, ami leginkább a talajon képződő olajtócsán figyelhető meg, ha a jármű elég hosszú ideig áll. Egy ilyen jel aggodalomra adhat okot, mivel az olaj illetve a hűtőfolyadék is visszajuthat a motor belső részeibe, ha elég nagy a repedés.
Hűtőfolyadék szivárgás
A hűtőfolyadék felelős a motor, a hengerfej hűtéséért és sok más folyamatért. Az olajhoz hasonlóan a megrepedt hengerfej a hűtőfolyadék szivárgását okozhatja. Ezt úgy lehet észrevenni, hogy egy tócsa képződik az autó alatt parkoláskor, vagy a túlmelegedésre figyelmeztető lámpa világít a jármű műszerfalán. Ilyenkor a hűtőfolyadék összekeveredhet az olajjal, ezért a hengerfejet a lehető leghamarabb meg kell javítani.
|
Motor gyújtáskimaradások
A motor hengereiben a levegő és az üzemanyag túlnyomásos keveréket képez, amely gyújtáskor elég. Előfordulhat, hogy a megrepedt hengerfej nem képes a megfelelő égéshez szükséges légkört létrehozni a hengereken belül, ami az égési folyamat problémáihoz vagy a motor gyújtáskihagyásához vezethet. Előfordulhat, hogy a motor használat közben többször megáll, vagy egyáltalán nem indul el. Ez egy súlyosabb jel, és általában komoly károkat jelez.
Füst
A motorból érkező fehér illetve fekete füst a hengerfej súlyos meghibásodására utalhat. A fehér füst esetén általában hűtőfolyadék kerül a hengerbe, ami a hengerfejen lévő komolyabb repedésekre utal. A fekete füst esetében a motorolaj jut az égéstérbe, ami szintén jelezheti a hengerfej meghibásodását. Ez a hengerfej-meghibásodás utolsó szakasza, és ezt el kell kerülni azzal, hogy a károsodás első jeleinél egyszerűen meg kell javíttatni azt. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy a hengerfej már nem vagy nagyon költségesen javítható, ezért érdemesebb kicserélni.
|
Mitől lesz hengerfejes az autó?
Hibás hengerfej tömítés
A hibás tömítés az egyik leggyakoribb probléma, amely a hengerfejnél jelentkezik. A hengerfejtömítés a fejhenger és a motorblokk közé van szorítva és tömítésként működik. Mivel folyamatosan nagy nyomásnak és hő-terhelésnek van kitéve, előfordulhat, hogy valahol átég. Ilyenkor nem tudja ellátni elsődleges funkcióját, mint tömítés, és ezért szivárgást okoz.
Túlmelegedés
A motor hengerfejének másik leggyakoribb tünete a túlmelegedés. Ennek számos oka lehet. Ilyen pl. a nem megfelelő hűtőfolyadék szint, a hűtő rendszer hibája, a motor hosszú ideig történő túlterhelése, a hengerben lezajló nem megfelelő égési folyamatok (pl. az üzemanyag ellátó rendszer hibája, vagy a hengerfejen lévő repedések miatt). Ilyenkor a hengerfej eldeformálódik.
Gyenge motorteljesítmény
A gyenge motorteljesítmény egyértelműen jelzi, hogy probléma lépett fel a hengerfejben. Ezt a hengerfej repedése okozhatja, amely káros hatással van a motor hatásfokára. Ezt a problémát nagyon egyszerű beazonosítani az autó vezetésekor.
Alacsony hűtőfolyadék szint
Az alacsony hűtőfolyadék szint szivárgást eredményezhet a hengerfejnél, ami szintén könnyen azonosítható. A probléma forrása a hengerfej repedése lehet, aminek következménye lehet a motor túlmelegedése.
Nagy Károly |