Bemutatkozás
|
Nagy Károly vagyok, okleveles gépészmérnök. A Budapesti Műszaki Egyetemen végeztem a Közlekedésmérnöki Karon mint járműgépész. Szakmai tapasztalatomat családi vállalkozásunkban szereztem, ahol évente több száz belsőégésű motort újítottunk fel kollégáimmal. Ezek között szép számmal voltak veterán járművek is. Mercedes, BMW, Porsche, Ferrari, Jaguar vagy Panhard Levassor, Aston Martin, Austro Daimler, Ansaldo, Rolls Royce, az alkatrészek pótlása sokszor problémás lehet. Ezen kihívásokkal sok éven keresztül nap mint nap szembesültem, mert többek között az alkatrész beszerzés is a feladatai közé tartozott így sok tapasztalatot szereztem a magyar és külföldi piacokon. Összegezve: egyetemi végzettség, több mint 20 év szakmai tapasztalat az autó motor felújító iparban, több ezer felújított veterán jármű és rengeteg beszerzett alkatrész. Ezek sokat jelentenek, de véleményem szerint még többet számít az ősöktől kapott tudás továbbvitele és az elhivatottság. Lássuk hát honnan jött a tudás... |
Apai ágon mindkét nagyszülőm családjában jelen volt a vasas szakma, míg édesanyám szülei is vállalkozó vénával voltak megáldva. Apai dédnagyapám, akit Nagy Lászlónak hívtak vasas végzettségű volt, de elsősorban cséplésből élt. Ez idényjellegű nyári munka volt, télen pedig a cséplőgépeket készítette fel a következő idényre, ezért ideje egy részében ezek javítását végezte. Apai nagypapám az ő nyomdokait követve szintén vasas lett. A nagypapa az akkor fogalomnak számító Tilinger lakatos műhelyben sajátított el a géplakatosi szakmát, és 1932-re neki is saját cséplőgépe és hozzá tartozó traktora lett. A gépeket maga újította fel és azok folyamatos cseréjével egyre újabb és jobb gépeket tudhatott magáénak. A II. világháborút követően mér 2 garnitúra cséplőgépe volt. Sajnos ezeket államosították. |
1940-ben a nagypapa társult sógorával Mester Antallal. Ő nem csak nevében volt Mester, mert inas és segéd éveit Budapesten töltött mint esztergályos. A nagypapa vásárolt egy akkor nagyon korszerűnek számító Arenko svéd hengerfúró gépet Tóni Bácsi eszterga gépe mellé és így közösen először gépek felújításával majd egyre inkább belsőégésű motorok felújításával kezdtek foglalkozni. Ebben az időben az övéké volt az első vidéki gépműhely. Szorgalmas és precíz munkájuknak köszönhetően folyamatosan gyarapodtak, azonban a háború megtörte a lendületet. A nagypapa ötször volt a fronton, miközben a termelés akadozva, de folytatódott. A háború után az államosítás és a szövetkezesítés őket sem kerülte el. Mint már említettem nagyapám cséplőgépeit és traktorjait államosították. A műhelyt azonban nem vették el tőlük teljesen, mert okulva a cséplőgépek államosításából, mint alapítók beléptek az Autójavító KTSZ-be, a későbbi Bácsmobil-ba. Nagypapa ez után még többször próbálkozott kisebb vállalkozásokkal, azonban a negyedik államosítás után belátta, hogy ebben a rendszerben ő nem lesz soha önálló. |
Időközben édesapám - akit szintén Nagy Lászlónak hívtak - követve a családi hagyományt, szintén vasas lett. Ő is az Autójavító KTSZ-nél kedett dolgozni, ahol Tóni Bácsi nyugdíjazása után 22 évesen ő lett a cég legfiatalabb részlegvezetője. Azonban ő is önállósodni akart és amikor 1964-ben a gazdasági változások lehetővé tették kiváltotta az önálló ipart. Precíz munkájának köszönhetően egyre nagyobb elismertséget szerzett országszerte. Az akkori hiánygazdaságban a motorok felújítása mellet elkezdette a dugattyúgyártást és természetesen az egyedi csapágyak gyártását sem hagyta el. Lassan azonban felnőtt egy új generáció. A Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karának elvégzése után - ahol autógépész diplomát szereztem - én is a családi vállalkozásban kezdtem el dolgozni testvéremmel Nagy Lászlóval. Itt mindketten végigjártuk a "ranglétrát" és a megszerzett elméleti tudás mellé az alapos szakmai ismeretet is megszereztünk. Mivel korábban a cég hengerfejeket nem igen újított fel de a nyugati típusok elszaporodásával megnőtt ez iránt a kereslet, szükségesnek láttuk egy korszerű hengerfejes műhely kialakítását. E mellett több olyan korszerűsítést hajtottunk végre, amellyel kibővítettük a cég tevékenységi körét. Ilyen volt például a fémszórás, turbófeltöltő felújítás is. Ezek mellet nem hanyagoltuk el a dugattyúgyártás és az egyedi csapággyártás fejlesztését sem.
|
2000-ben édesapánk nyugdíjba ment és mi ketten vettük át a cég irányítását. Folyamatos fejlesztésekkel elértük, hogy már nem csak egy motorblokkot illetve hengerfejet tudtunk felújítani, hanem akár egy teljes komplett működő motor felújítása sem jelentett problémát. Erre egyre inkább szükség is volt, mert a felújított motorok között egyre nagyobb számban jelentek meg a veterán (oldtimer, yountimer) járművek motorjai is. A motorok belső alkatrészein kívül egyre fontosabb lett a segédberendezések felújítása is. A karburátorok, gyújtáselosztók, önindítók, stb. felújítása ugyan olyan fontos részét képezik egy jól kivitelezett felújításnak mint a megfelelő csapágyak. Az ezek felújításához szükséges alkatrészek beszerzése jellemzően az én feladatom volt, ezért átfogó képet kaptam a veterán piac kínálatából. |
Eljött viszont az az idő, amikor úgy gondoltam tovább kell lépnem. Magyarországon nemigen van olyan webáruház amely elmondhatja, hogy fő profilja a veterán autó motor alkatrészek forgalmazása. Az oldalon megtalálhatóak a mai autók alkatrészei is, de célom egy olyan beszerzési lehetőség megteremtése volt, amely elsősorban a veterán járművekre fókuszál. Baráti üdvözlettel: Nagy Károly |