Barion Pixel

Cookie beállításokkal kapcsolatos információk

A Veterán Autóalkatrész Webshop cookie-kat használ annak érdekében, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtson weboldalán, ezen felül pedig releváns ajánlatokat jelenítsen meg látogatói részére. A cookie beállításokat a 'Beállítások módosítása' gombra kattintva tudod megváltoztatni, ha szeretnél többet megtudni szabályzatunkról, kérjük kattintson ide!
Menü
Itt jársz: > Kezdőlap > Blog >

A tárcsafék

 

A modern autók fékrendszere két fő típusra osztható: tárcsafékekre és dobfékekre. A mai korszerű járművekben azonban egyre inkább csak tárcsafékeket használnak, mivel ezek hatékonyabbak és megbízhatóbb fékhatást biztosítanak, mint a dobfékek.

 

A tárcsafékek szerepe a járművek biztonságában

Az autóipar az elektromos hajtásláncok terjedésével folyamatosan fejlődik, de a fékrendszerek alapvető szerepe változatlan marad: biztosítani az utasok biztonságát. Függetlenül attól, hogy fosszilis tüzelőanyaggal működő vagy elektromos járművekről van szó, a fékrendszerek alapvető felépítése és működési elve várhatóan nem változik addig, amíg egy teljesen új, forradalmi technológia nem kerül bevezetésre.

A legtöbb jelenleg gyártott autó tárcsafék-rendszert alkalmaz, míg a dobfékeket leginkább kisebb járműveknél vagy ritkábban használt helyzetekben használják. A tárcsafékek azonban a dobfékekhez képest jelentős előnyöket kínálnak.

A tárcsafékek működése és főbb alkotóelemei

1. Féktárcsa

A tárcsafék rendszer központi eleme a féktárcsa, amely a kerékagyhoz van rögzítve. Általában öntöttvasból készül, de a jármű típusától és teljesítménykövetelményeitől függően egyedi fémötvözeteket is használnak. A féktárcsa feladata a súrlódás létrehozása, amely lelassítja a kerék forgását.

A fékezés során keletkező intenzív hő miatt a féktárcsák gyakran szellőztetett kialakításúak, amely lehetővé teszi a levegő optimális áramlását és megakadályozza a túlmelegedést. Néhány tárcsán további hornyok is találhatók, amelyek szintén elősegítik a hőelvezetést és növelik a hatékonyságot.

2. Féknyereg

A féknyereg bilincs-szerű szerkezet, amely a féktárcsára illeszkedik. Fő feladata, hogy a fékbetéteket a tárcsához nyomja. Ezt hidraulikus fékfolyadék és a féknyeregben található dugattyúk segítségével végzi. A fékpedál lenyomásakor a fékfolyadék nyomást generál, amely a dugattyúkat mozgatja, így a fékbetétek érintkeznek a tárcsával, létrehozva a súrlódást.

3. Fékbetét

A fékbetétek a tárcsafék-rendszer másik kulcsfontosságú alkatrészei. Ezek acél alaplemezből és arra rögzített súrlódó anyagból állnak. A fékbetétek közvetlen érintkezésbe kerülnek a féktárcsával, amikor a féknyereg dugattyúi nyomást gyakorolnak rájuk.

Fontos, hogy a fékbetéteken elegendő súrlódó anyag legyen, mivel ennek hiánya károsíthatja a tárcsát és csökkentheti a fékhatást. A fékbetéteket különböző anyagokból készítik, attól függően, hogy milyen típusú járműhöz és fékezési igényekhez igazodnak. A minőségi fékbetétek képesek ellenállni a nagy hő- és súrlódási terhelésnek. Ezekről részletesebben ITT olvashatsz.

Nagy Károly
  Nagy Károly  
Tartalomhoz tartozó címkék: Szakmai cikkek
blog comments powered by Disqus