Barion Pixel

Cookie beállításokkal kapcsolatos információk

A Veterán Autóalkatrész Webshop cookie-kat használ annak érdekében, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtson weboldalán, ezen felül pedig releváns ajánlatokat jelenítsen meg látogatói részére. A cookie beállításokat a 'Beállítások módosítása' gombra kattintva tudod megváltoztatni, ha szeretnél többet megtudni szabályzatunkról, kérjük kattintson ide!
Menü
Itt jársz: > Kezdőlap > Blog >

A szellőztetett féktárcsa

 

A féknyereg a fékbetétet nyomja a féktárcsára, súrlódást okozva és lelassítja annak a tengelynek a forgását, amelyhez hozzá van erősítve. Bár az összes tárcsafékes rendszer ezen az általános elven működik, a féktárcsa típusa, kialakítása nagyban különböznek gépjárművek és kialakításuk alapján.

Az alábbiakban a szellőztetett féktárcsák típusait ismertetjük.

 

1. Tömör féktárcsa

A tömör féktárcsák a legegyszerűbb kialakításúak, és egyetlen tömbből állnak. Bár olcsók és könnyen gyárthatók, hőelvezetési képességük gyenge, mivel csak a tárcsa két szélén tudnak hőt leadni. Emiatt a tömör féktárcsák nem tartoznak a szellőztetett típusok közé, és leginkább kisebb teljesítményű vagy régebbi járművekben találkozhatunk velük.

2. Belső hűtésű féktárcsa

A belső hűtésű féktárcsák a legelterjedtebb típusok a modern autókban. Kialakításuk két különálló féktárcsa-felületből áll, amelyek között hűtőcsatornák találhatók. Ezek a csatornák lehetővé teszik a levegő szabad áramlását, így hatékonyan vezetik el a hőt. Ez nemcsak a féktárcsa túlmelegedését és megrepedését akadályozza meg, hanem meghosszabbítja a fékbetétek élettartamát is.

3. Fúrt, lyuggatott féktárcsa

A lyuggatott féktárcsákon található furatok két fontos célt szolgálnak:

  • Segítik a fékezés során keletkező por és gázok elvezetését, megelőzve a „fékcsúszást” (amikor a fékhatás gyengül a betét és a tárcsa között kialakuló réteg miatt).
  • Csökkentik a tárcsa tömegét, ami javítja az autó dinamikáját. A lyuggatott kialakítás különösen hasznos nagy igénybevételű helyzetekben, például sport- vagy versenyautóknál.

4. Hasított, mart féktárcsa

A mart féktárcsák felületén rések vagy hornyok találhatók, amelyek a fékezés során keletkező gázok és részecskék elvezetését segítik. Ezek a hornyok megtisztítják a fékbetéteket és növelik a súrlódást, ami hatékonyabb fékezést eredményez. Azonban a fékbetétek kopása gyorsabb lehet az ilyen tárcsák esetében.

Megjelenésük szintén vonzóbbá teheti az autót, különösen, ha sportos vagy egyedi külsőt szeretnénk elérni. Gyakran előfordul, hogy a fúrt és mart kialakítást kombinálják, így ötvözve mindkét típus előnyeit

5. Hullámos féktárcsa

A hullámos féktárcsák eredetileg motorkerékpárokhoz készültek, de az utóbbi években néhány autógyártó – például az Audi – is bevezette őket bizonyos modelljeinél.

Az ilyen tárcsák fő előnyei:

  • Súlycsökkentés: Kevesebb anyag felhasználásával készülnek, így könnyebbek.
  • Jobb hőelvezetés: Az egyedi forma hatékonyabb hűtést tesz lehetővé.

A hullámos féktárcsák kialakítása gyakran esztétikai szempontból is vonzó a gyártók és a vásárlók számára.

6. Karbon kerámia féktárcsa

A karbon kerámia féktárcsák a legfejlettebb és legdrágább típusok közé tartoznak. Kiemelkedő hőtűrő képességük van, így még extrém használat során sem deformálódnak. Ezenkívül jelentősen könnyebbek, mint a hagyományos vas tárcsák, ami tovább javítja az autó teljesítményét.

Hátrányuk, hogy rendkívül költségesek, ezért főként prémium kategóriás vagy versenyautókban használják őket. A gyártási költségek miatt ezek a tárcsák egyelőre nem terjedtek el széles körben.

Összegzés

A különböző féktárcsa-típusok eltérő előnyöket kínálnak, attól függően, hogy milyen járműhöz és vezetési körülményekhez tervezték őket. Míg a belső hűtésű tárcsák a mindennapi autókban nyújtanak optimális teljesítményt, addig a karbon kerámia vagy hullámos féktárcsák speciális igényeket elégítenek ki. Az ideális választás mindig a jármű típusától, a vezetési stílustól és a költségkerettől függ.

Nagy Károly
  Nagy Károly  
Tartalomhoz tartozó címkék: Szakmai cikkek
blog comments powered by Disqus