Barion Pixel

Cookie beállításokkal kapcsolatos információk

A Veterán Autóalkatrész Webshop cookie-kat használ annak érdekében, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtson weboldalán, ezen felül pedig releváns ajánlatokat jelenítsen meg látogatói részére. A cookie beállításokat a 'Beállítások módosítása' gombra kattintva tudod megváltoztatni, ha szeretnél többet megtudni szabályzatunkról, kérjük kattintson ide!
Menü
Itt jársz: > Kezdőlap > Blog >

A gyújtógyertya szerepe a benzinmotorok működésében

Jó és rossz gyertya  

Minden belső égésű benzinmotor egyik legfontosabb eleme a megfelelő gyújtás. A gyújtási rendszer kulcsfontosságú végpontja a gyújtógyertya (angolul: spark plug, németül: Zündkerze), amely a levegő-benzin keverék begyújtásáért felelős. A gyújtógyertya működéséhez elengedhetetlen a 25–50 kV közötti elektromos feszültség, amelyet a gyújtótrafó biztosít. Ez a feszültség elektromos ívet hoz létre a gyertyatest és az elektróda között, így gyújtva meg az összesűrített keveréket.

 

A modern gyújtási rendszerek akár 50.000 voltos gyújtófeszültséggel is képesek dolgozni, ezzel kompenzálva az elektróda elhasználódásából fakadó hatékonyságcsökkenést.

A gyújtógyertya leggyakoribb hibái

A gyújtógyertyák idővel elhasználódnak, és különféle problémák léphetnek fel. Ezeket a hibákat gyakran szemrevételezéssel is fel lehet ismerni:

1. kép: Tiszta és hibátlan gyertya – Jól működő motor jele. A gyertya száraz, nem olajos, nem kormos.
2. kép: Szennyezett gyertya – Az üzemanyag égéstermékei lerakódnak, ami csökkenti a gyújtási hatékonyságot.
3. kép: Gyújtáshibára utaló elváltozás – Rendszertelen szikraképződés.
4. kép: Erősen elhasználódott gyertya – Az elektróda kopott, a szikra ereje csökken.
5. kép: Törött pólus – Mechanikai sérülés, amely cserét igényel.
6. kép: Kormos, olajos gyertya – Erősen szennyezett, tisztítása nem elég, cserélni kell.
7. és 9. kép: Mechanikai hibák – Törés, repedés, deformáció.
8. kép: Hamuszennyezés – Égéstérből származó szilárd szennyeződés.

Gyertya hibák

A hibás gyújtógyertyát nem lehet javítani, csak cserélni. A gyertyák rendszeres ellenőrzése segít megelőzni a motorproblémákat és a teljesítménycsökkenést.


A gyújtógyertya felépítése – fő részegységek

A gyújtógyertya több különálló alkatrészből épül fel, amelyek mindegyike kulcsszerepet játszik a működés során:

·         Csatlakozás – A gyújtókábelhez vagy közvetlenül a gyújtótrafóhoz kapcsolódik.

·         Kerámiaszigetelés – Fehér színű, hő- és áramálló, modern technológiával készül.

·         Elektróda – A szikraképződés helye.

·         Menet – A gyertya rögzítéséhez szolgál; gyakori méretek: 16 mm, 19 mm, 21 mm.

·         Tömítés – Alátét vagy kúpos tömítőgyűrű, amely biztosítja a hengerfejhez való illeszkedést.

·         Hatszögletű fej – A gyertyakulcs csatlakozási pontja, szintén a fenti méretekben elérhető.


Mekkora feszültség szükséges a gyújtáshoz?

Átlagosan 8000–14 000 voltos feszültség szükséges ahhoz, hogy a gyújtógyertya működésbe lépjen, és szikrát hozzon létre az elektródák között. Ahogy az elektróda kopik, a szükséges feszültség nő, ezt a modern gyújtórendszerek képesek automatikusan kompenzálni. Egyes újabb típusok akár 160.000 km-es élettartamot is biztosítanak a megfelelő gyertyák használatával.


Gyújtógyertya meghúzási nyomaték – fontos a precizitás

A gyújtógyertya meghúzását mindig a gyártó által megadott nyomaték szerint kell végezni – ez általában 20–30 Nm közé esik. A meneteket semmilyen kenőanyaggal ne kezeld, mert az megváltoztatja a súrlódási tényezőt, túlhúzáshoz vagy berágódáshoz vezethet. Érdemes nyomatékkulcsot használni a pontos meghúzáshoz.

A gyertya meghúzási nyomatéka

·         Túl lazán meghúzott gyertya – Nem vezeti el a hőt, motor túlmelegedhet.

·         Túlhúzott gyertya – Sérülhet a menet és a tömítés, ami komoly motorhibát okozhat.


Mit jelent a gyújtógyertya hőérték?

A gyújtógyertyák hőértéke (vagy hőindexe) azt mutatja meg, hogy milyen mértékben képesek elvezetni az égéstér hőjét. A motor gyújtórendszerét és égésterét ehhez a paraméterhez tervezik.

·         Alacsony hőérték (meleg gyertya) – Lassabban vezeti el a hőt, gyorsabban felmelegszik.

·         Magas hőérték (hideg gyertya) – Jobban vezeti el a hőt, alacsonyabb üzemi hőmérsékleten működik.

A különböző gyártók eltérően jelölik a hőértéket. Például:

·         Bosch, Champion, BERU – Minél magasabb a szám, annál hidegebb a gyertya.

·         NGK, Denso – Minél alacsonyabb a szám, annál melegebb a gyertya.

Gyertya hőértékek


Mi az a gyertyahézag és miért fontos?

A gyertyahézag a középelektróda és a testelektróda közötti távolság. Ez az érték kulcsfontosságú a megfelelő szikraképződéshez, és típustól függően 0,4–1,2 mm között változhat. A hézagot hézagmérő segítségével ellenőrizheted.

Gyertyahézag mérése

·         Túl nagy hézag – Gyenge szikra, elégtelen égés.

·         Túl kicsi hézag – Előgyújtás, ami kopogásos égéshez és motorhibához vezethet.


Összegzés – mikor érdemes gyújtógyertyát cserélni?

Ha motorindítási nehézségeket, teljesítménycsökkenést, emelkedett fogyasztást vagy egyenetlen járást tapasztalsz, érdemes ellenőriztetni a gyújtógyertyákat. A rendszeres karbantartás nemcsak a motor élettartamát növeli, hanem a fogyasztás csökkentéséhez és a tisztább üzemhez is hozzájárul.

Nagy Károly

 

 

 

 

 

Nagy Károly

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Szakmai cikkek
blog comments powered by Disqus