Barion Pixel

Cookie beállításokkal kapcsolatos információk

A Veterán Autóalkatrész Webshop cookie-kat használ annak érdekében, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtson weboldalán, ezen felül pedig releváns ajánlatokat jelenítsen meg látogatói részére. A cookie beállításokat a 'Beállítások módosítása' gombra kattintva tudod megváltoztatni, ha szeretnél többet megtudni szabályzatunkról, kérjük kattintson ide!
Menü
Itt jársz: > Kezdőlap > Blog >

A féknyereg szerepe és karbantartása: Amit minden autótulajdonosnak tudnia kell

 

A féknyereg az autók egyik legfontosabb alkatrésze, amely kulcsszerepet játszik a jármű megállításában. A modern autók többsége, különösen az első tengelyen, tárcsafékkel van felszerelve, de még a régebbi veterán modelleken is találkozhatunk ezzel a féktípussal. A féknyereg fő feladata a féktárcsa lassítása a fékbetétek által keltett súrlódás révén.

 

Hogyan működik a féknyereg?

Amikor megnyomjuk a fékpedált, a főfékhengerből származó fékfolyadék hidraulikus nyomást hoz létre a féknyeregben található dugattyú(k)on. Ezek a dugattyúk a fékbetéteket a forgó féktárcsának nyomják. A fékbetétek nagy súrlódású anyagból készülnek, amelynek köszönhetően a tárcsa lelassul, végül pedig megáll.

A régebbi járművekben és teherautókban dobfékeket használtak, ahol a fékezéshez szükséges súrlódás a fékdob és a fékpofák között keletkezett. Ezek azonban hajlamosak voltak túlmelegedni, ami a fékezési teljesítmény csökkenéséhez vezetett. A tárcsafékek hatékonyabban szellőznek, így kevésbé melegednek túl, ezért a modern járművekben széles körben felváltották a dobfékeket. Ugyanakkor néhány gazdaságosabb modell továbbra is használ dobfékeket a hátsó tengelyen, ahol kisebb fékezőerőre van szükség.

A féknyergek típusai

A féknyergek két fő kategóriába sorolhatók:

  1. Úszó (vagy csúszó) féknyereg: Ez a típus a féktárcsához képest be- és kimozdulhat. Általában egy vagy két dugattyúval rendelkezik, amelyek a féknyerget mozgatják, hogy a fékbetétek mindkét oldalon súrlódást hozzanak létre.
  2. Rögzített féknyereg: Ahogy a neve is sugallja, ez a típus nem mozog. A féktárcsa mindkét oldalán dugattyúk helyezkednek el, amelyek nagyobb teljesítményt biztosítanak. Bár drágábbak, a nagy teljesítményű járművekben gyakran ezeket alkalmazzák.

A féknyergek karbantartása és ellenőrzése

A féknyergek kopó alkatrészek, ezért rendszeres ellenőrzésük elengedhetetlen. A fékbetétek minden használat során kopnak, ami miatt a dugattyúk egyre kijjebb kerülnek, hogy kompenzálják a csökkenő vastagságot. Ha a kopás túlzott, a féknyereg hibásan működhet, ami a fékezési teljesítmény csökkenéséhez vezethet.

A hibás féknyereg jelei:

  • Fékfolyadék szivárgása.
  • Csökkent fékezési hatékonyság.
  • Rendellenes zajok fékezéskor.
  • A jármű oldalirányú húzása.
  • Beragadt dugattyúk, amelyek miatt a fékek folyamatosan aktívak maradnak.

A fékrendszer karbantartása során a szerelőknek mindig ellenőrizniük kell a féknyergek állapotát. A szennyezett vagy beragadt féknyergek gyenge fékteljesítményt és egyenetlen fékbetét-kopást okozhatnak. Amennyiben hibát észlelnek, szükséges lehet a féknyereg tisztítása, javítása, vagy akár cseréje.

A féknyergek élettartama

Egy megfelelően karbantartott féknyereg akár 150 000 kilométerig is használható, ám ezt számos tényező befolyásolhatja. A kopó alkatrészek rendszeres ellenőrzése és a féknyereg-javító készletek használata jelentősen megnövelheti az élettartamot. Ha cserére van szükség, ajánlott a féknyergeket tengelyenként párban cserélni, hogy elkerüljük az egyenetlen kopást.

Összegzés

A féknyereg létfontosságú a jármű biztonsága szempontjából. Rendszeres karbantartásuk és ellenőrzésük nemcsak a biztonságot növeli, hanem hosszabb élettartamot is biztosít az egész fékrendszer számára. Ne feledjük: egy jól karbantartott féknyereg a biztonságos vezetés kulcsa!

Nagy Károly
  Nagy Károly  
Tartalomhoz tartozó címkék: Szakmai cikkek
blog comments powered by Disqus