Barion Pixel

Cookie beállításokkal kapcsolatos információk

A Veterán Autóalkatrész Webshop cookie-kat használ annak érdekében, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtson weboldalán, ezen felül pedig releváns ajánlatokat jelenítsen meg látogatói részére. A cookie beállításokat a 'Beállítások módosítása' gombra kattintva tudod megváltoztatni, ha szeretnél többet megtudni szabályzatunkról, kérjük kattintson ide!
Menü
Itt jársz: > Kezdőlap > Blog >

A fékbetét anyaga, csereperiódusa

 

A fékbetétek a fékrendszer végén helyezkednek el. A fékbetét pároknak kell létrehozni a súrlódást a féktárcsákkal, miközben a sebességet átalakítják hővé. A tökéletes súrlódási anyag létrehozása külön tudomány. Nem csak a legjobb súrlódást biztosító anyagot kell megtalálni, hanem azt a keveréket, amely kombinálja a magas súrlódást a legjobb hatásfokkal. Nem könnyű feladat, mivel a fékbetéteknek ugyanúgy kell működniük 700°C-on mint fagypont alatt. A fékbetéteknek együtt kell működniük az ABS rendszerrel is, amely a gyári fékbetétek teljesítményéhez van igazítva.

 

Fékbetét készlet tartalma

Akár első, akár hátsó fékbetétről van szó, egy autó fékbetét készlet tartalma 4 darab. Ha cseréljük a betéteket, akkor legalább egy tengelyen kompletten ki kell azokat cserélni. A fékkel nem érdemes játszani! Nagyon nem ajánlatos csak az egyik oldalon cserélni a betétet, úgy hogy a másik oldalon a régit hagyjuk. Ebből kifolyólag is minden fékbetét készlet tartalma a 4 darab betét, hiszen egy cseréhez ennyi szükséges.

Fékbetét cseréje

A fékbetét kopás jelző vagy érzékelő figyelmezteti a sofőrt, hogy hamarosan ki kell cserélni a fékbetéteket. Ilyen esetben érdemes felvenni a kapcsolatot egy autószervizzel. Esetleg ha van kellő tapasztalat, akkor saját kezűleg is sokan megoldják. A fékbetét cseréje nem egy nehéz munkafolyamat, de ezt is érdemes szakemberre bízni! 

Beépítés előtt győződjünk meg róla, hogy a vásárolt fékbetét 100%-ban megegyezik az autóból kiszerelt betéttel. Beépítésnél ügyelni kell: a felületek tisztaságára, a fékbetét és a féktárcsa távolságára, a pontos rögzítésre. A fékalkatrészek cseréje után fékpróbát kell végezni!

A fékrendszer alkatrészeinek megfelelő beszerelése elengedhetetlen a biztonságos és hatékony működés szempontjából. A fékbetétek és tárcsák helytelen beszerelése, a nem megfelelően szellőző rendszerek, vagy a kenőanyagok és karbantartás nem megfelelő használata a fékrendszer hibás működéséhez vezethet. A következmény: ezeket rövid idő múlva újból ki kell cserélni. A fékbetétek beszerelése során számos hiba előfordulhat. Ezért hasznos tudni, hogy mely hibák történnek meg a leggyakrabban és hogyan lehet elkerülni azokat.

A kopott fékbetétek cseréjekor fontos az első értékelés a következő lépések meghatározása szempontjából. Túlmelegedés nyomait eredményezheti a vezetők, a dugattyú vagy a féknyereg kengyelében lévő betétek kopása. A túlmelegedés jele lehet például a hátlap elszíneződése, valamint a súrlódó réteg repedezett szerkezete vagy leválása. Az új fékbetét készlet beszerelése előtt meg kell tisztítani a kengyelt a korróziótól.

Ügyeljünk arra is, hogy a fékbetétek a felszerelést követően szabadon mozoghassanak. A fékrendszertől függően a fékbetétet rögzíteni kell a tartójában. Ezután vigyünk fel megfelelő kenőanyagot a betét érintkezési felületeire. Ismételjük meg ezt a féknyereg csúszkáival is. Vegyük figyelembe, hogy az ásványolaj alapú zsírral érintkező gumi megduzzad. Ezért rendkívül fontos, hogy megfelelő zsírt használjunk.

A fékrendszer megfelelő működése érdekében nagyon fontos a féknyereg kengyelének megtisztítása a korróziótól és a fékbetétek szabad mozgásának ellenőrzése. Ezenkívül a féknyereg vezetőit is meg kell tisztítani és meg kell kenni, mivel azok közvetlenül felelősek a betét mozgásáért. Ha a betét nem mozog szabadon, akkor hozzáérhet a tárcsához, ezáltal pedig túlmelegedést okozhat. Ez a betétek idő előtti elhasználódásához és túlmelegedéséhez, majd a tárcsa elvékonyodásához, meggörbüléséhez vagy megégéséhez vezethet. Az ilyen típusú hibák egyik leggyakoribb oka a legtöbb esetben a felület megfelelő tisztításának hiánya a beszerelési fázis során.

A féknyereg megtisztított vezető felületeit olyan hőálló kenőanyaggal kell lekenni, amely ellenáll a magas hőmérsékletnek, és nem tartalmaz szilárd részecskéket (fémrészecskék nélküli), ilyen például a Textar CeraTec. A réz-paszta használata szigorúan kerülendő, mivel az vezeti az áramot és nem biztosít megfelelő kenési tulajdonságokat a fékrendszer számára.

A zsír hátsó lemezen történő használata nem javasolt. A betét és a hordozó közötti érintkezési felületeken azonban kell zsírt használni. A javítás valamennyi fázisában be kell tartani a megfelelő meghúzási nyomatékokat és a fékrendszer gyártójának utasításait.

A beszerelés során ne felejtsük el kicserélni az összes szükséges tartozékot, például alátéteket, rugókat stb.

A féknyereg kengyelre történő felcsavarozását a dobozban lévő új csavarok segítségével kell elvégezni. A fékbetét kengyelben történő megfelelő elhelyezkedése kulcsfontosságú. Keressük meg azokat a rovátkákat a féknyergen, amelyek illeszkednek a betéten lévő kiemelkedésekhez. Különösen fontos, hogy helyesen szereljük be a fékbetétet a féknyeregbe, hogy elkerüljük az egyenetlen nyomást a betéten, ami a súrlódó anyag egyik oldalon történő gyorsabb kopásához vezethet.

Az új fékbetétek beszerelése során egyre több jármű esetében fontos a betét helyes behelyezése. Ezért a legtöbb betéten egy nyíl található, amely jelzi a beszerelés irányát. Az ilyen betéteket irányított fékbetéteknek nevezik. Az irányított fékbetétek jellemzője az aszimmetrikus csillapító alátét. Ha ezeket a betéteket nem megfelelően telepítik, akkor később folyamatos nyikorgás hallható.

Sokan elfelejtik, de a fékolaj is fontos része a fékrendszernek. A fékolaj egy speciális hidraulika olaj, melynek köszönhető, hogy a fékpedálon kifejtett erő eljut a hidraulikus elemekhez, fékmunkahengerhez, féknyereghez. Ezek nagy hőhatásnak vannak kitéve, ezért a fékolajok is folyamatosan elhasználódnak. Fékbetét cseréjekor érdemes a fékolajat is cserélni. Erősebb fékezések után (meredek lejtő, vészfékezés esetén) a fékolajban buborékok képződhetnek, mely rontja a fékolaj hatásfokát. A friss fékolaj sokkal nagyobb fékerőt eredményez, így évente érdemes ellenőriztetni a fékolaj forráspontját.

Fékbetét anyaga

A fékbetét anyaga nagy súrlódási erőt kelt és meggátolja a berágódást. A tárcsafék betéteknél az acél betétre ragasztják a súrlódó anyagot. Általában szerves fékbetéteket alkalmaznak. A szerves anyagú fékbetétek gyártásakor ásványi, fémes, kerámia vagy szerves anyagú, porszerű vagy szálas súrlódó anyagokat kötnek meg töltőanyagokkal. Ilyen például a műgyanta. A fékbetétekre ezt az anyagot általában ragasztással viszik fel, de egy sport betétek esetében szegecseléssel. 

A nagy neves fék gyártók a fékbetét anyagát speciálisan fejlesztik ki, hogy a legjobb, legcsendesebb, legstabilabb hatást érjék el. Ezek receptjét  féltve őrzik, ugyanis a fékbetétek minőségét, és hatékonyságát nagyban befolyásolja.

Fékbetét kopáshatár

A fékek súrlódásos elven működnek, így kopnak is. Kopik a féktárcsa és a betét is, de utóbbi használódik el gyakrabban. A betétek általában fel vannak szerelve kopásjelzővel. Sok betétnél rá van integrálva, de az újabb típusokon már külön felszerelhető. Ha a betét kopása eléri az érzékelőt, azaz eléri a fékbetét kopáshatárt záródik az áramkör és a műszerfalon megjelenik a fékbetétek kopottságára utaló piktogram, vagy újabb modellekben valamilyen szöveges üzenet is lehet. Ilyenkor érdemes a betét és féktárcsa kopását is ellenőrizni, amit ha szükséges cserélni kell.

A fékbetét kopáshatár elérésének tünetei, ellenőrzései:

Hangos zaj:

Ha a fékezés során hangos zajt hallunk, ez egy igazi figyelmeztető jel, hogy új fékbetétek szükségesek vagy legalább ellenőrzést igényelnek. Ha súrlódási zajt hallunk, akkor valószínűleg teljesen elkoptak a fékbetétek. Ilyenkor ne vezessük tovább a járművet, és gondoskodjunk arról, hogy a fékeket a lehető leghamarabb ellenőrizzük és cseréljük.

Vizuális ellenőrzés:

A külső fékbetét kopását látni is lehet. A jármű típusától függően a felnin keresztül is látható. Legalább három milliméternek kell lennie a fékbetét kopó rétegének. 

Oldalra húz:

Fékezés közben, ha úgy érezzük, mintha az egyik oldalra vagy a másikra húzna a gépjármű, akkor valószínűleg fennáll a fékhiba. Az egyenlőtlen kopásállást a fékhatás kiegyensúlyozatlansága okozza, amelyet ellenőrizni és javítani kell.

Rezgések:

Ha a fékpedál vibrál, amikor megnyomjuk, a fékbetétek a túlzott hőképződés következtében elhajolhatnak, túlzott kopás vagy a féktárcsa károsodása is lehet.

Új fékbetét bekoptatása

Szükség van-e az új fékbetét bekoptatására? A városi közlekedés a legjobb a fék bekoptatásra, avagy gyakran, rövideket és kis erővel fékezgetni az új fékkel. Néhány száz kilométer kell, hogy a fék elérje a maximális hatékonyságát. Ha durván és hosszan fékezünk, akkor extrém esetben akár megégnek a fékbetétek és a tárcsák is. Ha még nincs bekopva a fék, akkor nem a teljes súrlódó felületen összpontosul a hőhatás. 

Új fékbetét bekoptatása egy érdekes kérdés. Úgy véljük, hogy erre egy jó minőségű fékbetét esetén nincs szükség. Egy jó fékrendszer a kezdetektől olyan fékhatással bír, mint egy úgymond bekoptatott. Az új betétet használjuk bátran, hiszen ez a feladata.

Viszont gondolunk csak bele, ha csak a fékbetétet cseréljük, és a féktárcsát nem. Ilyen esetben a fékbetétek felülete teljesen sima, viszont a tárcsák nem feltétlenül. Ekkor valóban szükség lehet egy kis időre, amíg a két alkatrész összekopik.

Nagy Károly
  Nagy Károly  
Tartalomhoz tartozó címkék: Szakmai cikkek
blog comments powered by Disqus